
„V České republice máme toto recyklační zařízení jediní. Celá souprava strojů v jednom procesu odfrézuje poškozený povrch silnice, získaný materiál rozdrtí, přetřídí,promíchá s pojivy a směs znovu položí jako nový asfaltový koberec. Bezmála čtyři kilometry silnice obnovíme během pouhých pěti dnů,“ říká Zdeněk Kachyňa ze Skanska DS.
Projekt se týká silnice II/183 mezi Hradištěm a Kolovčí. Rekonstrukce se vyhýbá obci Kanice, délka opravovaného úseku je 1,3 a 2,3 kilometru. Stavbaři nejprve zrecyklují stávající povrch o síle 8 centimetrů. „Kvůli zvýšení únosnosti vozovky na recyklovanou vrstvu položíme ještě vrstvu nového asfaltového betonu,“ doplňuje Zdeněk Kachyňa ze Skanska DS.
V průběhu oprav, které skončí 5. října 2008, bude silnice pro řidiče uzavřená. Náhradní trasa povede po vyznačených objížďkách. Projekt zahrnuje i nové krajnice, svodidla a vodorovné dopravní značení.
Největší předností této technologie, kterou Skanska dovezla z USA, je časová úspora. „Během několika dnů lze takto zrekonstruovat silnici, jejíž oprava by tradiční metodou trvala několik týdnů,“ uvádí Zdeněk Kachyňa ze Skanska DS.
Technické údaje: Soupravu strojů pro recyklaci asfaltové vrstvy za studena tvoří silniční fréza, stroj CRMX2, sběrač směsi, finišer a těžké hutnicí válce. Součástí „vlaku“ je také zásobníková cisterna na pojivo. Motorem sestavy je silniční fréza o výkonu 950 koňských sil, která frézuje původní asfaltový povrch a přitom táhne celou sestavu. Šířka recyklovaného pásu se může pohybovat od 2,5 do 4,8 m (v kombinaci s přídavnou frézou). Srdcem recyklačního vlaku je stroj CRMX2, který se stará o výrobu homogenní asfaltové směsi. Velikost zrn je přitom omezená, rovnoměrnou křivku zrnitosti recyklovaného kameniva zajišťují sítový třídič, rotační drtič a dvouhřídelový lopatkový mísič. Průměrný výkon stroje je 400 t/hod. Dávkování pojiv řídí počítačová jednotka, která vše vyhodnocuje na základě vstupních údajů a pásové váhy. Prostřednictvím stroje CMRX2 asfaltová emulze putuje z cisternového zásobníku do mísiče, odkud vypadává v podélné hrázce na zem, sběrač ji podá do násypky finišeru a ten ji pak ve správném sklonu položí ke zhutnění pomocí těžkých vibračních hutnicích válců. Povrch recyklované vrstvy se uzavře dvouvrstvým nátěrem s podrcením, popř. mikrokobercem, nebo se překryje hutněnými asfaltovými vrstvami.