Praha Ve čtvrtek 7. srpna se na stavbě severního, dvoupruhového tunelu v jižní části silničního okruhu Prahy setkaly obě party razičů, které osm měsíců postupovaly proti sobě. Stěny bezmála dva kilometry dlouhého tunelu z Komořan do Cholupic nyní budou ještě dokončovat betonáři. Úsek R513 z Vestce do Lahovic v ceně 5,9 miliardy korun vybuduje sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska DS do roku 2010. Investorem projektu je Ředitelství silnic a dálnic a na jeho financování se podílí Státní fond dopravní infrastruktury spolu s Evropskou investiční bankou.
„Prorážka tunelu probíhala od prosince 2007 prakticky bez přestávky. Lidé zde pracovali ve dvousměnném provozu 24 hodin denně a na stavbě jsme soustředili maximum techniky. Díky tomu jsme zvládli prorazit celých 1674 metrů během osmi měsíců. Velice nás také těší, že se práce v podzemí obešly bez jediného úrazu,“ říká ředitel stavby Karel Fulík ze společnosti Skanska DS.
Před vlastním zahájením ražby bylo nutné v Komořanech vyhloubit a zabezpečit největší stavební jámu v České republice. Na ražbě se vedle firmy Skanska BS podílela též firma Subterra. Jižní tubus byl proražen již letos v březnu, v současné době probíhá na obou tunelových rourách armování a betonáž ostění, poté stavbaři a technologové zahájí instalaci vodovodů, kanalizace a kabelového vedení.
„Přesně za rok, v srpnu 2009, začneme s pokládkou cementobetonové vozovky, následně bude probíhat zkušební provoz technologických zařízení tak, aby se pro řidiče celý úsek otevřel v dubnu 2010,“ dodává Karel Fulík ze společnosti Skanska DS.
Úsek R513 v délce 8,5 kilometru, jehož dominantou bude vedle obou silničních tunelů také 236 metrů dlouhý most přes Vltavu, začíná u obce Vestec a končí u rozsáhlé mimoúrovňové křižovatky Strakonická u Lahovic. V klesajícím tunelu bude dvoupruhová vozovka, ve stoupajícím tunelu bude kvůli pomalu jedoucím kamionům o jeden pruh navíc. Nejvyšší povolená rychlost v celém úseku je navržena na 100 kilometrů za hodinu.
Projekt, výstavba i provoz na úseku R513 splňují stejně jako celý budoucí pražský okruh veškeré požadavky na ochranu životního prostředí. Hlavním smyslem silničního okruhu okolo metropole je odvést tranzitní dopravu z centra a nahradit mnoho nebezpečných a problematických úseků, jako je například nájezd na Barrandovský most. Více než osmdesát kilometrů dlouhý okruh v budoucnosti spojí všechny dálnice a rychlostní silnice začínající v Praze a výrazně zlepší dopravní situaci v celém Středočeském kraji.
Základní údaje: Název stavby: Silniční okruh kolem Prahy, stavba 513 Vestec - Lahovice Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR Zhotovitel: Sdružení Vestec – Lahovice, Skanska DS a.s. (vedoucí, podíl 20 %), členové Skanska BS a.s. (50 %) a Alpine Mayreder Bau GmbH (30 %) Projektant: Pragoprojekt, a.s., IKP Consulting Engineers, s.r.o., ELTODO a.s. Zahájení: 2006 Dokončení: 2010 Cena: 5,9 miliardy korun včetně DPH