Proměna jihlavského městského nádraží v moderní dopravní terminál začíná, Správa železnic a město Jihlava dnes slavnostně zahájily přestavbu stanice a přednádražního prostoru. Specialisté Skanska vybudují zcela novou budovu, která poslouží jako zázemí nejen pro cestující z vlaků, ale také z autobusů a MHD. Celkovou přestavbou projde i kolejiště včetně nástupišť, bezbariérový přístup k nim zajistí podchod s výtahy. Dokončení celého dopravního terminálu se plánuje za necelé dva roky.
Stanice Jihlava město se nachází v blízkosti centra krajské metropole. Díky úpravám přednádražního prostoru zde vzniknou také zastávky linkových autobusů a městské hromadné dopravy. „Cestující získají pohodlný přestup mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy, v nové nádražní budově najdou veškeré potřebné zázemí. V budoucnu budou tuto stanici obsluhovat také vysokorychlostní vlaky z Prahy a Brna, které sem budou zajíždět po nové trati postavené podél dálničního přivaděče,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Nová nádražní budova bude mít dvě podlaží. V prvním se bude nacházet společná odjezdová a příjezdová hala. Ve druhém podlaží pak bude samostatná čekárna pro přestupující cestující.
Zrekonstruovanou stanici budou tvořit dvě nová nástupiště, bezpečný přístup na ně bude podchodem. Cestující ocení nejen pohodlný a rychlý nástup do vlaků, ale také bezbariérové řešení v podobě výtahů. Nový podchod povede pod celým kolejištěm, v budoucnu se počítá s jeho vyústěním až v Mostecké ulici na druhé straně nádraží.
„Přínosem nového dopravního terminálu bude jeho větší komfort pro cestující, lepší dopravní dostupnost Jihlavy po železnici, posunutí hlavního vlakového nádraží do centra města a v neposlední řadě také revitalizace veřejného prostoru v této oblasti Jihlavy,“ uvedl primátor Petr Ryška.
Město vybuduje v rámci vlastní stavby také parkoviště P+R s 68 místy a silniční komunikaci včetně okružní křižovatky. Součástí projektu je i nové veřejné osvětlení a chodníky, počítá se rovněž se zastávkami náhradní dopravy a rozšířením veřejné zeleně.
„Podstatnou část stavby máme zpracovánu jako 3D model, poprvé v ČR budeme přímo na staveništi používat technologii rozšířené reality, což nám usnadní koordinaci prací. Nyní demontujeme část kolejiště včetně trakčního vedení. Pokračují práce na monolitické konstrukci nové technologické budovy, demolice stávající staniční budovy přijde na řadu příští rok“, říká projektový manažer Skanska Ondřej Zedník.
Dokončení stavby se plánuje v polovině roku 2026, její celkové investiční náklady dosahují 1 754 527 446 Kč.