Na trati mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou finišuje další významná fáze její modernizace. Specialisté Skanska předávají do užívání nově vybudovanou traťovou kolej. Vlaky díky tomu budou od poloviny listopadu jezdit ve dvoukolejném provozu. Cestujícím začne sloužit také 1. nástupiště v Rosicích. Práce za téměř 2,7 miliardy korun budou dokončeny v příštím roce.
Železniční stanice Pardubice-Rosice nad Labem prošla úpravou kolejových rozvětvení pro napojení dvoukolejných traťových úseků. Změnila se rovněž konfigurace kolejiště kvůli vzniku nových nástupišť. K nim nyní cestující začnou využívat mimoúrovňový přístup nově vybudovaným podchodem. Podchod nahradil dřívější přechod přes kolejiště také na zastávce Pardubice-Semtín. Zde v rámci rekonstrukce trati vznikla dvě nová vnější nástupiště s přístřeškem.
Po rekonstrukci stanice Stéblová je dokončená už i výstavba zcela nové zastávky Stéblová obec. „Vznikla u železničního přejezdu a místním výrazně zkrátí docházkovou vzdálenost na vlak. Do provozu ji uvedeme společně s prosincovou změnou jízdního řádu,“ poznamenává náměstek Stavební správy východ Správy železnic Radomil Novák.
Původní kolej dříve jednokolejného úseku o délce 7,5 km prošla kompletní rekonstrukcí již během čtyřměsíční výluky na přelomu letošního jara a léta. Na trati mezi Pardubicemi a Stéblovou proběhla obnova trakčního vedení a mostních objektů.
Modernizace přispěje rovněž ke zvýšení traťové rychlosti, na třech místech došlo k částečnému napřímení trati. Po zprovoznění zabezpečovacího systému ETCS, plánovaném na rok 2024, budou moct vlaky v úseku jezdit rychlostí až 160 km/h.
Další zrychlení přinese zprovoznění dvoukolejného mostu přes Labe mezi pardubickým hlavním a rosickým nádražím. „Na obou březích pracujeme na opěrách a pilířích, vyrábíme a navážíme novou nosnou ocelovou konstrukci, kterou v příštím roce vysuneme nad řeku,“ říká projektový manažer společnosti Skanska Jan Mitlöhner.