Práce na stavbě Štvanické lávky, která po dokončení propojí přes stejnojmenný ostrov čtvrti Karlín a Holešovice, pokračují na zemi i ve vodě. Zatímco mostařští specialisté Skanska betonují základy budoucích pilířů, upravuje dno Vltavy unikátní podvodní buldozer. Lávka, jejíž podobu navrhl v roce 2018 vítěz mezinárodní architektonické Petr Tej a Marek Blank, se začala stavět v lednu 2022, investorem je Hlavní město Praha. Železobetonová konstrukce je unikátní využitím prefabrikovaných segmentů vyrobených z ultra-vysocehodnotného betonu. Téměř 300 metrů dlouhý most pro pěší a cyklisty dokončí Skanska letos v prosinci.
„Stavba Štvanické lávky jede přesně podle plánu. Na Štvanickém ostrově už je vidět i první pilíř budoucí lávky, která propojí Holešovice s ostrovem Štvanice a Karlínem. Rok 2022 je rokem nových pražských mostů. Během tří let se nám podařilo zadat projekt, získat veškerá povolení a vysoutěžit zhotovitele. To je v českém administrativním, právním i konkurenčním prostředí obrovský úspěch. Začít stavět most přes Vltavu je obrovská událost. A já díky naší píli a práci mám možnost být hned u třech takových zahájení: postavili jsme Trojskou lávku, zahájili jsme stavbu Štvanické lávky a letos začnou práce také na Dvoreckém mostě mezi Podolím a Smíchovem. Rok 2022 je i rok změny. Po našem nástupu jsme nepřebrali jediný velký rozestavěný projekt nebo aspoň připravený ke stavbě. Museli jsme okamžitě začít dávat současnou infrastrukturu do pořádku, aby silnice nebyly samá díra a mosty nepadaly. Mezitím jsme připravovali nové projekty, které promění město. A přesně takové dopravní stavby začínáme stavět. Od oprav jsme se dostali k novým stavbám," říká náměstek primátora hl. města Prahy pro dopravu Adam Scheinherr
„Pilíře založené na pevné zemi budujeme postupně na Štvanici a karlínském břehu, na holešovické straně stavíme navíc základy pro zdvihací zařízení posledního pole, aby most odolal i tisícileté vodě. Podvodním bagrem teď prohlubujeme dno Vltavy tak, abychom mohli založit i dva říční pilíře a dostat se na místo s lodní mechanizací. Téměř 2500 krychlových metrů vytěženého materiálu odvezeme k recyklaci loděmi, čím ušetříme centrum Prahy přejezdů 200 naložených těžkých nákladních aut," říká projektový manažer Skanska Michal Kunc.
V následujících týdnech se začnou budovat piloty na dně Vltavy – ty se stanou základem pro budoucí říční pilíře. Pokračovat budou také práce na souvisejících přeložkách inženýrských sítí, změnách přístupu k přívozu a úpravách obou břehů.
Obojživelný dozer KOMATSU je dlouhý 10 m a široký 4 m, na souši váží 43 500 kg. Může pracovat v hloubce až 7 m, přičemž nad hladinu vyčnívá jen komín, který obsahuje výfukové a sací potrubí, sloužící naftovému motoru o výkonu 200 kW (270 koní), který pohání celý pneumaticko-hydraulický systém stroje. Na vrcholu komínu je kromě signalizačního majáku umístěna i malá všesměrová anténa, pomocí které je stroj řízen dálkovým ovládáním. Pro případ jeho selhání je na strojovně umístěn malý ovládací panel, pomocí kterého může potápěč dopravit stroj na břeh.